• sanne068

Yoga of Pilates, het verschil en wat past het beste bij jou?


Dagenlang achter je computer binnen zitten heeft er toe geleid dat je niet helemaal fit meer voelt. Je kunt natuurlijk gaan hardlopen op bootcamp les volgen in het bos, maar dat is toch niet helemaal jouw ding. Je zit al hoog genoeg in je energie en wilt juist op een ontspannende manier fitter worden, geen geschreeuw en geen gejaag. Bovendien heb je ook regelmatig pijn in je rug en actieve buitensporten zouden het alleen maar erger maken.


Yoga en Pilates zijn daarom goede alternatieve trainingen die goed bij jou zouden passen. je voelt je fitter, je wordt er sterker van en het is minder belastend voor jouw fysieke klachten. Yoga en Pilates zijn in opmars, steeds meer mensen kiezen voor deze activiteiten, echter is voor veel mensen niet goed duidelijk wat de verschillen zijn, of denken dat Pilates een vorm van yoga is of andersom. Verschillen zijn er zeker, en overeenkomsten in oefeningen ook, maar beide bewegingsvormen hebben een ander doel. Om goed te kunnen oriënteren wat voor jou de beste keuze is, leggen wij hier precies uit wat het verschil is en hoe beide vormen jou specifiek kunnen helpen. Zo kan jij de juiste keuze maken en soepel, gezond en fit het dagelijks leven tegemoet.


Het verschil

Hoewel het beide bewegingsvormen gefocust zijn op bewustwording van het eigen lichaam, de houding en ademhaling, is het voornaamste verschil tussen Yoga en Pilates dat bij yoga de nadruk ligt op het vinden van balans tussen lichaam en geest en het combineren van bewegen en mediteren, terwijl bij Pilates de nadruk ligt op het verbeteren van je houding en het echt een trainingsmethode is. Pilates wordt ook veel gebruikt om van blessures af te komen, het is meer een sport en je bent weinig bezig met de verbinding naar je geest. Een ander verschil is dat Yoga uit een reeks vaste houdingen bestaat en bij Pilates de bewegingen heel dynamisch zijn. Helga Sylvester, eigenaresse van The Pilates Place Rotterdam, geeft les in Pilates en krijgt al jaren de vraag, is er een verschil? Ook zij vindt dat er zeker een verschil zit en vergelijkt het zelf altijd met hardlopen en wielrennen. "Je beweegt bij beide sporten, maar het heeft elk een andere aanpak en doel''. In theorie zou je deze twee methodes dus ook allebei kunnen uitoefenen, de ene week ga je voor Yoga en de andere week voor Pilates.





Pilates

Wat is dan precies Pilates? Om hier een goed beeld van te krijgen , legt Helga, die jaren geleden met Pilates in aanmerking is gekomen en nog steeds elke dag van het lesgeven en deelnemen kan genieten, je uit hoe Pilates precies in elkaar zit. "Pilates is een specifieke trainingsmethode, met als doel het sterker en leniger maken van je lichaam en deze in balans krijgen, om een rechte lijn te creëren. Dit doe je door middel van stretchen, het maakt je spieren sterker en zorgt ervoor dat je recht staat." Verder legt zij uit wat in je lichaam wordt aangepakt. "Je powerhouse is het belangrijkste deel van je lichaam dat hard werkt tijdens deze oefeningen. Hiermee wordt je core bedoeld wat bestaat uit het midden van je lijf , hieronder vallen je billen, buik- en rugspieren. Door dit deel van je lichaam te trainen worden je spieren sterk en stabiel en ga je beter bewegen in je leven, waaronder beter lopen en zitten."


Joseph Pilates heeft deze methode ooit bedacht, hij werkte veel met mensen die niet goed in balans waren of ziek waren. Door zijn methode gingen mensen zich beter bewegen en werd men fitter en sterker.. Nu jaren later, kunnen wij deze oefeningen nog steeds gebruiken in de ''moderne wereld'' en helpt het ons houdingen te veranderen door het vele zitten achter een computer of telefoon. Klachten die hierdoor ontstaan zullen simpelweg verdwijnen, zo worden korte spieren langer gemaakt, of zwakke sterker en train je tenslotte voor een platte buik en goede spieren, en dat is geen fabeltje. Bovendien is het geschikt voor elke leeftijd, dus of je nu als jong volwassene bewuster om wil gaan met je lichaam of als gepensioneerde graag nog in balans wil blijven en fit en sterk wilt zijn..


Helga’s doel is om mensen van binnenuit sterker te laten worden en meer balans te geven. ''Daar wordt je elke dag blij van''. Je zult namelijk een betere houding kunnen aanhouden, waardoor de kans op blessures en rug-en nekklachten minder worden.. Voor Helga is haar dag weer geslaagd als mensen met een goed gevoel naar huis gaan, ze hebben hard gewerkt aan hun lichaam, maar zijn energiek en niet uitgeput.




Yoga

Bij Yoga gaat het om de verbinding tussen lichaam en geest, met als resultaat diepe ontspanning voelen na een yogales. Yoga werd door de filosoof Patanjali als een filosofische stroming gezien, maar dit is naast een filosofie ook een leefwijze en een oefenmethode die gaat over het verbinden en in evenwicht brengen van alle lagen van ons bestaan die tegengesteld lijken te zijn. Je kunt hierbij denken aan lichaam en geest, spanning en ontspanning, en buiten en binnen. Door yoga oefeningen te doen zal het evenwicht worden hersteld en maakt het je levendig en flexibel.


Om aan deze oefeningen mee te doen hoef je niet perse lenig te zijn, maar bevordert het wel je soepelheid. Door al deze verschillende houdingen zorg je voor een betere doorbloeding van het hele lichaam. Dit zorgt ervoor dat je jezelf niet alleen lichamelijk fitter voelt, maar het geeft je mentaal en emotioneel ook meer energie en ruimte. Bovendien zorgt yoga ervoor dat je tijdens de les met je hele aandacht in het hier en nu zit en door met aandacht je lichaam te voelen vergroot je het innerlijke bewustzijn. Op deze manier krijg je inzicht in de wisselwerking tussen denken en voelen, zo zal je eerder signalen van vermoeidheid en stress kunnen herkennen.



Heb jij je keuze kunnen maken? Bekijk hier het aanbod van Pilates of Yoga leraren en begin jouw lessen.





Helga The Pilates Place (Rotterdam)

Helga is gespecialiseerd in de originele Pilates methode. Er wordt les gegeven op de Mat ,Reformer en Tower. Doordat er in kleine groepen gewerkt wordt, is er tijdens de les veel ruimte voor aandacht en correcties. Hiernaast geeft Helga ook privé trainingen waarin zij is gespecialiseerd en wordt er aandacht besteed aan oefeningen die op jouw lijf zijn geschreven.



Marjolein Pilates Studio Van Sonsbeek (Zoetermeer)

Marjolein eigenaar van de studio geeft verschillende soorten Pilates lessen. Zoals meer reguliere lessen, of juist fusion lessen en JumpPilates. Fusion lessen vallen onder de groepslessen van Booty Barre Plus, dit zijn intense lessen, voor gevorderde, waar dans en yoga gemixt wordt met cardio en balans. Voor iedereen die fit en gezond is, maar wel al een hoog niveau hebben.



Sudha Yoga Sattva (Rijswijk)

De achtergrond van Sudha heeft haar geleid tot de overtuiging om terug te moeten keren naar de oorspronkelijke betekenis van yoga. In haar kleinschalige maar vriendelijke studio, leer je dat alles dat van belang is om krachtig, gelukkig en energiek in het leven te staan al binnen ons bereik is en je dus volop kan genieten van hoogtepunten, en bewust kunt omgaan met dalen.



Ellen Studio Elvi (Den Haag)

Critical Alignment yoga is een praktische vorm van yoga waarbij lichaamsbewustzijn wordt vergroot. Ellen is na haar studie psychologie en fysiotherapie en haar eigen yogabeoefening begonnen. Positief resultaat na het beoefenen van deze lessen kun je terugvinden in meer soepelheid, beter functioneren op mentaal gebied en voorkeurshoudingen en spanningen die verdwijnen.

122 keer bekeken